Gennemsnitlig læsetid: 3 minutter. Jeg tror at vi alle har prøvet det før eller siden. Man laver et indlæg på de sociale medier, men af en eller anden grund, så fanger man ikke folk. Man ved at folk har set det, men alligevel er der ingen som reagerer på det. De så det, men de var ligeglade. Det var åbenbart ikke betagende nok. Pinligt.
Vi ønsker ikke mange af den slags posts. Især ikke hvis vi arbejder med en marketingsstrategi, content marketing og storytelling. Her skal det selvfølgelig nævnes, at det tager tid at opbygge en fanskare, som vil interagere med en. Vi præsenterer de tre gode råd:
1. Kend dit publikum
Der findes forskellige målgrupper til forskellige produkter og ydelser. Dorthe på 60 har muligvis ikke de samme interesser som Kim på 40, for ikke at tale om Lise på 14. Derfor er det en god idé at grave lidt ned i, hvem din målgruppe er. Lær om målgruppen, hvad kan de lide, hvilke indlæg reagerer de på? Når du ved dette, vil du hurtigere kunne producere relevant indhold for dem. Indhold, som giver mening for din målgruppe. (Skal du lave en digital strategi er dette et meget vigtigt punkt at inkludere!)
Her kan man også kort komme ind på de forskellige tilgængelige platforme. For mens Dorthe måske er en typisk kandidat for målgruppen på Facebook, kan det være at Kim eller Lise bedre konverterer på LinkedIn eller Instagram. Så vær opmærksom på, at din målgruppe eller målgrupper kan være til stede forskellige steder. Det er heller ikke sikkert, at dit brand fortæller den samme historie på Instagram og Facebook. Og det er helt i orden! De sociale medier kan forskellige ting, brug det! Hav det sjovt med det.
2. Kvalitet på de sociale medier
Vi har skrevet om hvem din målgruppe er, hvordan de er til stede forskellige steder og hvordan det er okay at vise sider af sit brand på de forskellige sociale medier. Men nu, hvad skal man poste? Du kender det måske fra dig selv. Som bruger af de sociale medier ser du noget sjovt, forunderligt eller interessant. Det har en effekt på dig. Måske griner du højt eller måske deler du det straks med de nærmeste. Dét er hvad du også vil skabe. Før man kan det i stor stil, skal man dog kende sit publikum. Ved du hvad de elsker på de sociale medier, vil du også få inspiration til, hvordan du kan lave din content marketing.
3. Gør det simpelt
Effektiv digital marketing behøver ikke at være mere kompliceret end det er. Så gør det simpelt. Gør det grafisk flot. Gør det stemningsfuldt, sjovt, uhyggeligt eller andet – men først og fremmest, så gør det for din målgruppe og ikke for dig selv.
Hvis du har lyst til at læse mere om content marketing og sociale medier, så kan du jo for eksempel læse denne artikel. Eller denne her. Eller denne her.