Det er ikke en skam at gøre sig brug af konkurrencer, som led i sin marketingskampagne. Vi kender mange virksomheder, som bruger det i deres digitale markedsføring, hvor det virker. Det, vi gerne vil slå et slag for her er, at man bruger konkurrencerne med omtanke.
Uhensigtsmæssig markedsføring
Nogle virksomheder profilerer sig med hurtige konkurrencer. De skyder totalt forbi målgruppen, som man prøver at ramme. Selvom det på overfladen kan ligne en succes, med delinger, likes og tilmeldte nyhedsbreve, så kan det skade ens brand i det lange løb.
Inden vi fortæller mere om den potentielle katastrofe du er ved at bevæge dig ud, må vi komme med en sidekommentar. For har du lavet en konkurrence og er den umiddelbart blevet taget godt imod, så har du formået at øge brand awareness. At flere personer kender dit brand er dejligt! Men…
Rammer du forbi i forhold til målgruppen, kan det betyde at du kommer til at bruge en masse tid på, at interagere med personer, som slet ikke er potentielle kunder. Du kan komme til at ramme en masse useriøse folk. De useriøse folk har egentlig kun har givet sig til kende, udelukkende for konkurrencen skyld. Personen som vinder bliver glad for præmien, men er stadig fuldkommen ligeglad med hvad din forretning består af. Ofte gælder også de andre, som lige så stiller forsvinder igen.
EdgeRanking på Facebook
Den egentlige grund til, at du skal have tænkt over konkurrencer nøje, er mere mekanisk. Det handler om, hvordan du rangerer på Facebook, og ligesom på Google, har du interesse i at ligge højt. En forkert konkurrence kan ødelægge dette for dig. Lad os uddybe.
Isforretningen har 100 “følgere” på Facebook. Hver gang forretningen laver posts på Facebook, reagerer 10 følgere. De deler, kommenterer og liker opslaget.
Skoforretningen har 1000 følgere på Facebook. Hver gang forretningen laver posts på Facebook, reagerer 10 følgere. Selvom skoforretningen har flere følgere, er det altså stadig kun 10 personer som reagerer.
Når Facebook kigger på de to tal, ser de, at isforretningen har færre følgere men meget aktive brugere, og får derfor en høj EdgeRank. Det gør den fordi når isforretningen laver et opslag, så kan opslaget komme ud til flere brugere, end hvis skoforretningen lavede et post – også selvom skoforretningen har flere følgere. Procentmæssigt har isforretningen mere interaktion på profilen, og, selvom det er meget sort/hvidt, så er det hvad Facebook vurderer ud fra.
Så når du holder en konkurrence, får du måske 400 nye følgere. Du er gået fra 100 til 500. Men hvis du stadig efterfølgende kun har 10 brugere, der reagere på de opslag du lægger op, så har du procentmæssigt færre der interagerer med virksomhedens profil og derfor falder din EdgeRank.
EdgeRank er, forsimplet, hvad Facebook mener din profil er værd. Tallet er mellem 0 og 100. Jo dårligere EdgeRank du har, dets færre brugere kommer den ud til. Efter sådan en konkurrence, hvor flere personer er kommet til, men ingen af dem interagerer på din hjemmeside, medfører altså, at din profil rangering falder på Facebook og pludselig er du svær at finde.
Overvej dine succeskriterier for brugen af konkurrencer
Som du nok har set går markedsføring på sociale medier ofte hånd i hånd med konkurrencer. De kan give et godt boost på dit brand awareness. Du stiger i popularitet og dine kunder og potentielle kunder kan vinde en præmie eller to. I forhold til rangeringen på Facebook vil vi dog råde dig til at være påpasselig med brugen af konkurrencer. Sørg for, at dine konkurrencer stadig henvender sig til din ønskede målgruppe. På den måde giver konkurrencen ikke pludselig bagslag for din rangering, dit brand og slutteligt virksomhedens bundlinje.
Lyder det for besværligt? I så fald kan vi tage os af dine sociale medier, tilrettelægge dine konkurrencer, så de kommer til at virke hensigtsmæssigt og monitorere din interaktion på platformene. Kontakt os her.