Gennemsnitlig læsetid: 3 min. Går du med tanker om at starte ny virksomhed, eller er du kommet skridtet videre og er ved at lære om søgemaskineoptimering og online marketing? Så læs med her! Vi pakker “online marketingbegrebet” ud, så du ved, hvad du bør overvejelse, som virksomhed i en digital verden.

Før du kan få nye kunder, bliver potentielle kunder nødt til at vide, at du og din virksomhed eksisterer. Det virker måske selvmodsigende, at din virksomhed kan være svær at finde frem til, i en tid hvor alle oplysninger er let tilgængelige online. “De kan jo bare Google virksomheden”, tænker du nok. Men hvordan skal de skelne din virksomhed, fra de 100 andre virksomheder der ligner din? Der kommer marketing med ind i billedet.

Med online marketing skaber du en anderledes kunderejse

Vi kender selvfølgelig de traditionelle marketingværktøjer som reklamer på fjernsynet, i radioen og i TV’et. I denne artikel vil vi introducere dig for online markedsføring. Markedet har nemlig ændret sig. I dag læser vi om produkter og anmeldelser, inden vi køber dem. Det gør vi ikke kun når de “popper” frem, som i de traditionelle reklamer. Vi gør det, når vi har lysten, tiden og inspirationen – og vi gør det på internettet. Netop fordi vi hele tiden kan logge af og på, som det passer os, er det vigtigt, at dit produkt også er permanent tilgængeligt for kunderne.

Hvor vi tidligere gik ind i en butik og blev mødt af venligt personale der fortalte, at vi bare skulle sige til, hvis vi havde brug for hjælp, er kunderejsen blevet mere uforudsigelig. Som kunde har vi fået flere redskaber til at orientere os i markedet, og uden en digital synlighed, kan vi ofte se bort fra et produkt, til fordel for et, som er let at finde på nettet.

Har du en forretning, som ikke har en professionel hjemmeside, er søgemaskineoptimeret eller på anden måde tager udgangspunkt i online marketing er du et skridt bagud? Og derfor kan hurtigt drukne i mængden. Måske anbefalede tante Ulla din service, men når hun en lille uges tid efter, skal prøve at huske virksomhedens navn igen, har hun glemt det. Hun husker måske, at du var vinduespudser i København, men taster hun det ind, på de store søgemaskiner, kommer hundredvis af vinduespudsere frem. Når hun læser lidt nærmere, har de gode tilbud og virker troværdige. Og sådan kan det fortsætte.

 

Den digitale verden sover aldrig

Er kunben i London eller Tokyo, det gør intet hvis du er up to date med din online markedsføring!

Forestil dig derimod, at klokken er tre om natten og mens du ligger og sover, bliver dine services solgt. Det gør de fordi virksomheden er let tilgængelig online, med nødvendig informationer og inspirerende indhold. Din forretning bliver ikke længere begrænset til kontakttider mellem 10-17. Derimod får den en permanent tilstedeværelse på det store internet. Klokken tre om natten booker Emma dig til vinduespudsning i København, eller måske køber hun dine speciallavede produkter. Mens du sover, tjener virksomheden stadig penge.

Derfor skal din virksomhed bruge ressourcer på online marketing.