Der er utallige grunde til at producere evergreen indhold. Dem kan du læse mere om her. I denne artikel vil vi nemlig fokusere på, hvad evergreen indhold egentlig kan være og hvordan det bedst formidles. Men først skal vi lige have styr på konceptet igen…

Hvad er evergreen content

Evergreen indhold, eller evergreen content, er aktuelt, selv flere år efter det første gang blev publiceret. Det er med andre ord tidløst og indholdet er stadig relevant for målgruppen efter lang tid. Evergreen content er af høj kvalitet og skaber værdi for læseren.

Man kan undre sig over, at vi skelner mellem evergreen content og ”almindelig content”, når alle blogindlæg, videoer og artikler jo aldrig rigtigt forsvinder fra internettet. Men størstedelen af indhold, som blev publiceret for 10-15 år siden, skaber ikke længere trafik på hjemmesiden. Det gør evergreens dog! Evergreens er altså indhold som stadig efter mange år forbliver relevant for læseren. Derfor er evergreens også en type indhold, som kontinuerligt skaber trafik på hjemmesiden.

Hvilket indhold?

Det kan for eksempel være en artikel om, hvordan man laver den mest smagfulde glasur til kager eller lister over, hvilke kager der er nemmest at lave. Det kan også være anmeldelser på forskellige genstande eller videoer, som viser, hvordan man bruger en vinkelsliber. Især er videoer gode, hvis indholdet kan være en anelse svært at forstå. Her bliver indholdet visuelt og derfor meget forståeligt for læseren – også år efter udgivelsen. Du kan for eksempel tage udgangspunkt i følgende ideer, når du skal producere dit eget evergreen indhold:

  •         Top 5 eller top 10 lister
  •         ”Brugsanvisninger” – ”hvordan laver jeg den bedste kop kaffe”
  •         Anmeldelser
  •         FAQs
  •         Opskrifter
  •         Gode råd til…

 

På det digitale område, hvor nye programmer og services hele tiden opstår og dør, kan det være svært at opnå evergreen status. Indholdet skal jo forblive relevant, og det kan det ikke med skiftende algoritmer, og forældede sociale medier etc. Det samme gælder nyhedsartikler, statistikker som viser tidens trends, informationer omkring sommeren 2017 eller de nyeste tendenser inden for tøj og sko. De er heller ikke egnet til evergreens. I virkeligheden er Evergreen jo planten som forbliver grøn gennem årstiderne – det samme skal dit indhold være. Noget som forbliver det samme og stadig bringer læseren værdi, selvom tiden går.

Til dit evergreen content skal du altså vælge noget som ikke forældes eller er let omskifteligt.

Opskrifter på kager er et eksempel på evergreen content

Hvordan formidles indholdet?

Ligesom med alt andet indhold, er der et hav af mulighed at vælge fra, når det gælder om formidlingen. Vi er nemlig ikke kun begrænset til aviser, tv’et og radioen, men har en masse muligheder, på forskellige platforme. Så prøv dig frem i en blanding af artikler, videoer og måske endda podcasts. Hav dog altid målgruppen i sigte, når du vælger formidlingen af dit evergreen indhold.

Så er der ikke andet for, end at gå i tænkeboksen og finde på originalt indhold. Det kan være svært at vinkle en artikel eller en ”brugsanvisning” på en ny og opfindsom måde. Formår du at gøre det og følger du samtidig disse råd, så kan det være, at dit indhold får evergreen status.

Hvis du ikke nåede at læse vores første artikel om evergreen content, kan du finde den HER.

Formidl dit materiale på forskellige måder