Hvis internettet fylder mere hos folk, må det også fylde mere i marketingen. WorldWideWeb blev i 1993 offentligt tilgængeligt og i dag ved alle hvad internettet er fra barnsben. Det betyder naturligvis også, at den digitale marketing ændret sig og udviklet sig. I dag er online marketing, altså digital markedsføring, større end andre måder man kan annoncere på. Men det er ikke nødvendigvis blevet lettere med reklamer. I 2011 brugte folk nemlig 10,4 informationskilder inden de fandt ud af, hvor de skulle købe det fra. I dag er det tal fordoblet. Derfor skal man konstant være til stede på flere kanaler med sine produkter.

 

De første reklamer på internettet

Nu bliver det en anelse nostalgisk. Husker du i 1994 hvor de første bannerreklamer dukkede op på internettet? Snart efter kom ”pop-uppen”, som dukkede op på siden, når du surfede rundt i det ”ikke så wide web”. Men det er jo ikke alt, for pludselig kunne man jo også lave en ”pop-under”. Når man lukkede for siden, lå reklamen under. Det var ganske forfærdeligt og utroligt irriterende. I dag ser vi den ”afbrydende” annonce. Du åbner en side, og skal vente x antal sekunder før du kan se siden. Denne annonce er dog blevet væsentlig bedre, for hvor man før i tiden bare sendte annoncen ud til alle, som ville se videoer, er det i dag ændret og mere specifikt til den enkelte brugere.

 

Online marketing

Sådan er det generelt med annoncerne i dag. De er blevet langt mere intelligente og målrettet. Det er en af fordelene ved online annoncering over for den traditionelle måde.

Forestil dig, at du kører på en vej og ser et kæmpe stort, lysende billboard med ”rejser til Australien”. Det er meget fint, tænker du, men du har faktisk allerede været på ferie, eller du har ikke penge til at rejse lige nu eller måske er tidspunktet bare helt forkert. Den kampagne vil blive set af utrolig mange, men vil ikke nødvendigvis give meget værdi. For hvor mange er faktisk klar til at tage til Australien bare sådan lige? At reklamere gennem billboards, annoncer i TV, i aviser og blade er stadig tendenser som vi ser meget, men med den digitale tidsalder har vi fået en helt ny mulighed.

Online marketing er til dels blevet populært fordi vi bruger mere tid på internettet, men også fordi man kan målrette sine annoncer til meget bestemte personer. Med betalte annoncer kan i nogle tilfælde gå helt ned i detaljerne: Kvinde, 30+, skal have kat og være højtuddannet. Måske ved man, at lige præcis denne gruppe af personer af langt mere villige til at rejse til Australien, og så er det netop dér, at man inspirerer dem til en ferie.

Desuden, så er det målbart!

 

Du kan ikke måle effekten af billboards

Hvad er content marketing?

Vi kommer nok heller ikke uden om content marketing. For selvom content i første gang ikke handler om at sælge, men at tilbyde brugeren værdi, så bruges det også som digital markedsføring. Content er ikke lige til, for ligesom med øvrige reklamer gælder det om at være til stede, på forskellige platforme, når kunden er der. Det content man kommer med skal ligeledes tilpasses kunderejsen. Er man i en research fase, vil man ikke se reklamer med ”køb køb køb, vores produkt er bare så godt, køb”. Derfor skal man dækkes ind med mange forskellige typer content og give sig tid til at møde forbrugeren og skabe den betydningsfulde værdi. (Derfor er det vigtigt at lave en digital strategi først!) Med content marketing følger også en bedre SEO. Altså bliver din hjemmeside søgemaskineoptimeret, når du gør dig brug af content marketing. Det bør ikke være grundlaget for at lave content, men en gode.

Gennem tiden har vi været vidner til mange typer af reklamer. Både i radioen, fjernsynet og i aviserne, men reklamerne er også hurtigt blevet en del af dagligdagen på internettet. Vi er gået fra irriterende reklamer, som poppede frem og under i vilde farver (og nogle gange med musik!), til de mere diskrete reklamer. Ja, de ligger stadig på siden og man møder dem meget, men det bliver gjort på en hel anden måde i dag. Med algoritmerne finder computeren hurtigt ud af, hvad man interesserer sig for, og hvad man måske har klikket på tidligere og pludselig får man en helt ny oplevelse af reklamerne. De henvender sig faktisk til en. Dét synes vi er en ekstraordinær udvikling, både for forbrugeren og for sælgeren.