X

Social marketing

Hos Nordic SEO hjælper vi med de sociale medier

Gennemsnitlig læsetid: 3 min. I takt med at de sociale medier bliver mere og mere indflydelsesrige, er markedsføring, gennem de sociale medier, blevet mere efterspurgt og eftertragtet end nogensinde før. Brugerne udgiver og deler informationer på kryds og tværs af netværk. Med social marketing, er det derfor nu muligt at nå ud til potentielle kunder eller målgrupper, som man ellers aldrig ville kunne nå ud til.

Vi får ikke længere den samme mængde informationer gennem de traditionelle kilder, som tidligere. I stedet vælger vi oftere at søge via Youtube, Facebook, Google eller Twitter for at læse om hvad der sker i verden. Vi læser om, hvilke produkter andre anbefaler og hvilke holdninger debattører har om diverse emner. Det er en tendens, som bestemt ikke er uvæsentlig i forhold til social marketing. God omtale på de sociale medier har betydning for din virksomhed, produkt eller ydelse.

 

Hvad er social marketing egentlig og hvad kan det gøre for ens virksomhed?

Social marketing er en måde at skabe mere trafik på til et website eller omtale af et produkt, virksomhed, brand eller person. Der sker gennem platforme som Google+, Facebook, Twitter og LinkedIn. Med marketing gennem disse populære platforme, hvor kulturen er at dele information konstant, kan man få en mere omfangsrigt content marketing kampagne. Den bedre eksponering til kunderne vil i sidste ende munde ud i, at flere personer køber dit produkt.

De sociale medier er altså med til at skabe en masse trafik, i form af  “kvalitets links” til dit website. Det giver bedre rangering på de store søgemaskiner. Dette kalder vi for “søgemaskineoptimering” eller SEO. Når man søger efter noget online, vælger man ofte et af de links, som er på første side, på for eksempel Google. Både fordi det ofte er det mest relevante, men også fordi kvaliteten er derefter. Kvalitet links er med til at sørge for, at din hjemmeside rykker sig op på en af de første sider i Google.

Man bør, som minimum, have Facebook, som socialt medie. “Knapper” på ens website til diverse medier, eksempelvis Instagram, Facebook, Twitter samt LinkedIn, er også en god idé at have. Det gælder, selvom du ikke er aktiv på disse websites. For selvom du ikke er aktiv, kan du stadig let få trafik derfra, når din hjemmeside bliver delt.

 

Store fordele

Fordelene ved at gøre brug af social marketing er mange. Du kan som virksomhed drage nytte af dine besøgende på dit website og interagere med dem der. Du kan spørge dem, hvad de synes om et givent produkt eller bede dem om at dele deres mening om din hjemmeside. Herfra kan du få feedback, som er ægte og troværdig.

Du kan lave konkurrencer og andre marketingtiltag gennem social marketing. Sådan kan du få brugere til aktivt at indgå i en debat eller være med til at skabe et behov eller produkt.

Du har mulighed for at målrette dine marketingkampagner mere direkte, end man kunne for få år tilbage.

Det er let at vælge en målgruppe gennem de sociale medier og derved sælge mere eller få mere opmærksomhed. Der er kort og godt næsten ingen grænser i forhold til brugen af social medie marketing i en virksomhed.

Ekstra fordele kan også tilkomme i kraft af tredjeparts anbefalinger og links gennem de sociale medier. Søgemaskinerne vægter disse meget højere, fordi anbefalingerne og delingen af links, kommer fra personer, som er “fremmede” for virksomheden. Jo mere din virksomhed eller ydelse bliver set på nettet, desto mere omtale vil man også få gennem de sociale medier. Man vil også kunne sælge flere varer eller gøre mere opmærksom på sine SEO kampagner på internettet. Social marketing er vigtig i ethvert henseende, hvis du skal findes på de store søgemaskiner i dag.

Christian Olesen: Christian Olesen er Nordic SEO's Chief Executive Officer. Med mere end 10 års erfaring inden for online marketing, har han opbygget en robust viden om digitale strategier, søgemaskineoptimering og mere.
Relaterede posts