Gennemsnitlig læsetid: 5 minutter. Som virksomhed ønsker du naturligvis at være der, hvor folk er. Instagram er et af de sociale medier, som har haft stor gennemslagskraft siden sin grundlæggelse i 2010. Med den rette strategi kan du bruge mediet til at vise, hvem I i virkeligheden er og hvad virksomheden står for. Med billeder af ”behind the scenes” tilføjer du personlighed bag brandet og får en tættere forbindelse med dine brugere eller kunder. Og det er guld værd!
Instagram for dummies
Men for dem som endnu ikke er en del af Instagrams 800 millioner månedlige brugere, skal vi først lige præsentere mediet. På Instagram er det visuelle essensen af det hele. Det skal være et fryd for øjet. Kort sagt tager du et billede, knytter en kort kommentar til og tildeler billedet nogle hashtags. Er du endnu ikke stødt på ordet ”hashtag”, som er følgende lille firkantede symbol #, så er det på højeste tid. I sin tekst – til billedet – skriver man fx
#fun #jeggrinerstadigafdinuvidenhed #justkidding.
Hashtagget bliver derefter til et link og trykker man på det, vil man kunne se flere billeder med samme hashtag, postet af andre brugere.
Skab opmærksomhed med Instagram
Instagram har tilføjet flere funktioner, så man blandt andet kan tildele billedet et filter, så billedet får et andet udtryk. Billedet er blikfanget og først når man klikker på det, vil man kunne se teksten (medmindre man følger andre brugere, hvor teksten også ses med det samme). Vi elsker at se på billeder som content. Selve Instagram har 500 millioner aktive brugere hver dag. Derfor vil vi alle naturligvis også være på Instagram. Både hvis man sælger køkkener, mad eller services.
Instagram er for alle og med de rette hashtags og billeder, er det nemt at få en masse opmærksomhed!
Brand din virksomhed og vis, at du er tæt på kunderne. Instagram er perfekt til det. Her kan man nemlig hurtigt og elegant kommunikere med sine følgere. Man kan bruge det som en kanal til information, man kan underholde folk eller man kan bruge det aktivt – ”kopier billedet ind i din Facebook profil og få 10% rabat!”. Mulighederne er mange, man skal blot gå på eventyr.
Man kan bruge mange penge på reklamer i forskellige medier, på Instagram kan man gøre det samme – bare gratis!
Brug hashtags og gerne mange af dem! Hashtags er alt i Instagram, når det handler om at brede dit budskab ud. Du kan bruge dem for at fortælle om, hvad billedet handler om, men du kan også tviste dit indlæg med hashtags. Brug et hashtag til at gøre noget sjovt, hashtag en emoji (smiley-face) som viser dit humør eller andet. Med inspirerende hashtags kommer folk ind på din profil. Synliggør dig selv.
Det er #nemt.
Men husk lige…
Man skal dog være aktiv på Instagram for at få succes. Folk kommer ikke til dig, hvis du har hovedet begravet i sand. Skab en spændende profil og interager med de andre brugere. Like deres billeder og kommenter. Opmærksomheden vil komme tilbage til dig. Stil spørgsmål til brugerne, tag stemningsfulde billeder og brug gerne den geografiske tagging, hvis det giver mening.
Overvej, om du selv ville like billedet, før du poster det. Brug det til din markedsføring på sociale medier, storytell omkring din virksomhed og høst frugterne.
Så vær opmærksom på, at det handler ikke kun om at have mange følgere. Det handler om, at folk reagerer på dine billeder. Du vil heller ikke have at folk bare går ind i din butik, kigger og så går ud igen. I stedet vil du gerne inspirere, underholde, informere, provokere andre brugere.
Med social media handler om at være social, så vær det med din profil. Skab forbindelser og plej dem, ligesom med dine øvrige netværk. Og sidst men ikke mindst, hav det sjovt! Instagram er et brugbart redskab, men samtidig god underhold.
Vi ved godt, at det kan være overvældende at lære nye sociale medier. Især for der hele tiden kommer flere og flere til. Det vil vi ikke lade dig stå alene med, så selvom vi måske lød lidt hårde i starten, er vi i gang med at skrive en “kom godt i gang” guide. Brug vores erfaringer til selv at komme hurtigere i gang med Instagram. Du vil elske det! Den kommer i næste uge. Indtil da, kan du læse vores artikel om tre gode råd til sociale medier her.