Gennemsnitlig læsetid: 4 minutter. Du har måske allerede læst vores første artikel om, hvordan storytelling kan styrke din virksomheds brand. Hvis ikke, kan du læse den her. I denne artikel går vi skridtet videre og giver vores bud på, hvordan man skaber den gode fortælling, som i sidste ende kan påvirke din bundlinje. Der er skrevet mange bøger om emnet, så brug denne artikel som inspiration. Husk, at vi altid står til rådighed.

 

Storytelling – hvordan finder man den gode historie?

Det er naturligvis ikke ligegyldigt, hvad du vælger at skrive om. Storytelling skal være spændende for dit publikum og indholdet skal være relevant og give mening i forhold til virksomhedens brand. Der er ikke kun ét svar på, hvordan du skriver den gode historie, til gengæld er der nogle elementer, som din historie altid bør indeholde:

 

1)      Budskab. Det er vigtigt at historien har ét tydeligt budskab. Hvad prøver du at fortælle med din historie?

 

2)      Konflikt. Ingen god historie uden en konflikt. Konflikten driver historien frem, og som læsere er vi motiveret til at finde frem til løsningen. Hvilken konflikt, problemstilling eller udfordring bygger din historie på?

 

3)      Rollefordeling. Karaktererne skal have bestemte roller, som vi læsere skal kunne identificere os med. Tænker vi på typiske historier indeholder de som ofte en helt, en hjælper og en modstander.

 

4)      Handling. Start, midt og ende. I starten af historien bliver vi opmærksomme på den konflikt som ligger og lurer. I midten optrappes konflikten til klimaks, og til slut genetableres harmonien i historien.

 

Men hvad skal jeg skrive om?

Du ved, hvad historien bør indeholde af teoretiske elementer, nu mangler du bare noget materiale, som du kan skrive ud fra. Der er mange måder at gøre det på. Du kan interviewe lederne, bede medarbejderne om at skrive deres individuelle bedrifter i arbejdet med virksomheden eller lave en konkurrence for alle kunderne. Måske kommer hverdagens anekdoter frem, som viser noget om, hvilke værdier virksomheden står for.

Vi synes selv det er interessant at høre fra hele koncernen, og du kan eventuelt også kontakte: Grundlæggeren, lederne, samarbejdspartnerne, medarbejderne, kunderne, konkurrenterne og opinionsdannere. Opinionsdannere kan for eksempel være kendte personer, fagfolk eller eksperter inden for området, eller som bare har udtalt sig om produktet du sælger. Du kan skrive om produktet selv eller de milepæle i har nået, eller de kriser i har overgået i løbet af årene. Husk dog at bygge din historie på ovenstående fire elementer, for sådan skaber du en sammenhængende og forståelig historie.

Hvordan skriver du den gode historie?

Når du har fundet det emne du vil skrive om, og fundet ud af, hvilket budskab du ønsker at fremhæve med historien, er det tid til at begynde skriveriet. Vær konkret når du skriver, skriv i detaljer, brug billedsprog og brug kun tal og statistikker, hvis de er nødvendige. Overvej om teksten skal tilpasses, så den for eksempel passer bedre sprogligt til de digitale medier end til de fysiske. Få gerne andre til at læse din historie igennem, så du er sikker på, historien tolkes på den måde du ønsker.

Så er der ikke andet for, end at læne sig tilbage og nyde den opmærksomhed der følger med udgivelsen af din storytelling. Hvis du allerede nu vil læne dig tilbage, mens vi skriver de gode historier om din virksomhed, er det også muligt. Giv os et kald, eller udfyld blot kontaktformularen, så vender vi tilbage.