Vi har i dag taget storytelling til os. Det bruger vi som et konkret værktøj i marketings verden, når vi prøver at skabe opmærksomhed. Som mennesker har vi egentlig altid fortalt historier, men i denne specifikke sammenhæng handler det om, at fortælle historierne med et helt specielt formål for øje: Nemlig branding og vækst af din virksomhed.

Det kan måske føles en anelse mærkeligt at skulle begynde at fortælle historier om sin virksomhed. Ideen er dog god nok. Herigennem kan du nemlig synliggøre virksomheden og de produkter i sælger. Du kan desuden komme i dybden med, hvilke værdier i repræsenterer i virksomheden. I dag er selve varen altså ikke nok. Vi domineres af følelser, vores søgen efter det gode liv, værdier og holdninger, som vi personligt tror på. Disse faktorer afspejler sig i de produkter og brands vi køber.

Måske har du selv en mor, kollega eller bekendt, som altid køber et særligt produkt og brand frem for et andet som ligner? Kartofler fra Samsø, salt fra Læsø eller bornholmske slagterpølser, kommer måske i kurven i stedet for udenlandske kartofler, almindelig bordsalt eller pølser fra en discountbutik. Når valget træffes, er det ikke altid prisen der spiller ind. Det er også drømmene og følelserne bag produkterne. Fordi virksomheden bag kartoflerne har markedsført sig godt, tænker Ulla på det danske landbrug som noget traditionsfyldt, idyllisk og fællesskabsskabende, og fordi hun får den ekstra oplevelse med i købet, vælger hun Samsø kartoflerne frem for andre.

 

Storytelling skaber brandet

Historierne skaber brandet, og brandet er hvad vi kommer i kurven. Den gode historie bygger bro mellem virksomhed og kunde, og det er hvad vi forbrugere ønsker i dag. Vi ønsker ikke kun selve produktet, men også den ideologi der ligger bag. Derfor er storytelling en udbredt marketingstrategi. I en digital verden, hvor kunden altid er online, er det en oplagt mulighed at bruge medier og forskellige digitale platforme til at markedsføre din virksomhed på.

De gode historier tager udgangspunkt i det mindset og de værdier, som kendetegner virksomheden indefra. Når man brander en virksomhed handler det altså i høj grad om, hvilken virksomhedskultur der er på spil – og her kan historierne formidle den interne kultur. På denne måde styrker storytelling brandet indefra og udadtil.

Med storytelling kan du brande din virksomhed, så kunden får en stærkere relation til virksomheden og produkterne og husker dig, næste gang kartoffelmosen skal laves. Vær dog strategisk i din kommunikation, for historien skal kunne bane vej til både forbrugerens hjerne og hjerte.

Hvordan du bedst kommer i gang med din storytelling, kan du læse mere om i vores næste artikel “Storytelling, hvordan?”. Her kommer vi med en række konkrete elementer, som bør være i alle dine historier. Med dem opfyldt, sikrer man en spændende læsning.