Tidligere på ugen besøgte direktør af Nordic SEO, Christian Olesen, Sukkertoppen Gymnasium. Her havde han, sammen med gymnasielærer Joanna Maria Widz, planlagt et par moduler i erhvervslivets tegn. Det var eleverne fra en klasse, der går på ”Computer Science”-linjen, som havde fornøjelsen af, at lege “virksomhed”.
Formålet med besøget var at give eleverne et indblik i arbejdsmarkedet. Herunder hvilke arbejdsopgaver der skal prioriteres og hvordan kunderne bør blive behandlet. Desuden var der fokus på iværksætteri og de muligheder og begrænsninger, som det fører med sig.
Hands on gennem “virksomheds-leg”
Christian og Joanna havde planlagt, at der efter et kort oplæg skulle afholdes en ”virksomhedsleg”. Her skulle klassen inddeles i små grupper a mindst 4 elever, som repræsenterede en virksomhed, og i virksomheden skulle de løse en opgave for en kunde. Men hvad er en virksomhed uden navn?
Til opgaven fulgte nogle krav, som skulle opfyldes før deadline. Hele tiden blev virksomhederne kontaktet af kunden, som var nysgerrig på, hvordan det gik, havde ændringer til opgaven og på andre måder skulle tilgodeses. Ja, for hvis ikke virksomheden tog sig af kunden, så faldt det opdigtede ”Kunde-O-Meter” og hvilken virksomhed kan fungere uden glade kunder? Al kommunikation foregik elektronisk og besvarede virksomhederne ikke kundens emails, så faldt barometeret.
Eleverne fandt dog også hurtigt ud af, at de kunne påvirke ”Kunde-O-Meteret”. Ved at holde en serviceminded kommunikation med kunden, og ved at overraske kunden positivt og dermed holde kunden glad kunne den gode oplevelse stige.
Udfordringer fra start af
Det gik vildt for sig. Der var kun afsat et par moduler til eventet. Den store timer, som fortalte hvor lang tid der var til deadline, var allerede begyndt inden projektlederne kunne kommunikere med resten af holdet. Tiden gik og projektlederne manglede!
Under hele legen blev virksomhederne forstyrret af forskellige faktorer. Det betød, at eleverne skulle holde hovedet koldt, være konkrete og ikke mindst hurtige. Havde man spørgsmål til opgaven, så skulle man kontakte kunden på email og vente på, at han kunne slippe kaffekoppen og tage sig tid til at besvare den.
Til trods for, at eleverne blev mødt af mange udfordringer, blev de ved til det sidste. Deadlinen var naturligvis ikke for afsendelsen af materialet, men derimod modtagelsen hos kunden og selvom kun én af de seks grupper klarede dette, arbejdede alle virksomheder ambitiøst og struktureret.
“Tak for i dag”
Eleverne var ved godt mod og havde haft oplevelsen af en hektisk leg, som kunne bruges produktivt.
Selvfølgelig var der slik fra Haribo til vinderholdet, som de kunne nyde i frikvarteret op til næste modul.
Vi håber, at det har været lærerigt for eleverne fra Sukkertoppen Gymnasium at være med.
For os var det et sjovt afbræk fra hverdagen. Vi vendte hjem og fortsatte det daglige arbejde med online markedsføring, digitale strategier og content marketing. Vi håber at se kunne møde nogle af jer i professionelle sammenhænge fremover.